Сторітелінг — це маркетинговий прийом, який використовує медіа-потенціал з метою ефективного донесення інформації через історії та приклади. Це вміння створювати високоякісний контент, що добре читається.
Мета та застосування сторителлінгу
Поняття походить від англійського слова storytelling, що перекладається як «розповідь історій». Правильний сторітлінг справляється з такими завданнями:
- обґрунтування та пояснення існуючих правил: їх автора та цілі створення;
- зберігання, систематизація та передача інформації про досягнення;
- підтвердження репутації: права вважатися кращим і таким, що заслуговує на довіру;
- створення мотивації;
- спонукання до продовження спілкування;
- формування лояльності суб’єкта.
Результат якісного сторителлінга – моментальне залучення та утримання уваги до кінця. Основна думка доноситься до читача або глядача шляхом викликаної симпатії або бажання наслідувати головного героя.
Цікава історія має на увазі наявність наступних елементів:
- ідея;
- головний герой;
- проекція;
- структура;
- пов’язаність елементів;
- стиль.
В ідеалі ідея сторітелінгу зрозуміла і повністю розкривається в ході розповіді. При цьому вона не обов’язково має бути пов’язаною з історією. Розповідь має бути наближеною до реальності, проливати світло на навколишнє, описувати існуючі проблеми та показувати можливі варіанти їх вирішення.
Хороший сторітлінг має продуману структуру. Щоб розповідь була інтригуючою та захоплюючою, необхідно правильно зв’язати всі елементи. Залежно від бажаного сприйняття та реакції аудиторії необхідно підібрати відповідний стиль історії.
Мета та завдання
На відміну від звичайного спілкування, коли історії розповідають заради самої розповіді, сторітлінг переслідує важливу мету — це створення суб’єкта мотивації до певної дії.
Завданням даного прийому є побудова зрозумілого ланцюжка «вчора-сьогодні-завтра», щоб у цьому людина дійшла правильного висновку.
Сторітелінг і реклама — це не одне й те саме. До першого відносяться розповіді, що впливають за допомогою простого і доступного натяку. Таке ознайомлення з історією в рази ефективніше за вивчення складних правил чи констатації фактів. Сторітелінг покликаний впливати на людську свідомість: він вселяє певні думки, створює причетність, викликає реакцію та закликає до дії. Ефективність цього маркетингового прийому полягає у подоланні заперечення та неприйняття інформації.
Де застосовується сторітлінг?
Сфера застосування:
- туризм;
- ЗМІ: ділові, корпоративні;
- реклама;
- діджитал;
- кіноіндустрія;
- психотерапія;
- продаж;
- журналістика та ін.
В індустрії туризму за допомогою сторителлінгу розповідають про нові місця, цікаві екскурсії тощо. Таким чином, продавці мотивують потенційних клієнтів купити путівку та здійснити подорож.
Ділові ЗМІ використовують сторітлінг для опису історії компанії, успіху цілого колективу чи видатної особистості, що у свою чергу стимулює ділову активність окремих людей та підприємств. Корпоративні засоби масової інформації за допомогою розповідання історій мотивують співробітників. Ефективним інструментом у цій сфері є презентація, головний герой якої – аудиторія чи конкретний слухач.
І, звичайно, в основі кожної успішної реклами лежить сторітлінг. Завдяки цьому привертається більша увага, а кількість потенційних клієнтів збільшується. Сьогодні одним з найефективніших методів просування товарів та послуг за допомогою сторителлінгу вважається цифровий маркетинг. Відеоролик лаконічно та дуже цікаво розповідає історію, яка точно впливає на підсвідомість людей.
Техніки сторителлінгу
Існує безліч ефективних способів оповідання історій. Найбільш поширений прийом – мономіф, що описує подорож героя, що долає труднощі на шляху до довгоочікуваного хепі-енду.
Схожа техніка – «гора». Однак, на відміну від попереднього прийому, історія не має щасливого кінця. Герой зазнає труднощів, але знає, що все було недаремно.
Дуже цікаво побудована концепція sparklines. Вона порівнює реальність і те, що може бути. Такі історії чудово мотивують, тому часто використовуються у рекламі.
З перших секунд захоплює увагу прийом реверсивна драматургія. Спочатку аудиторія бачить кульмінацію, що інтригує, потім — повертається до початку і поступово проживає всю історію до кінця.
Приклади сторителлінгу
Для успішного використання цього маркетингового прийому ознайомтеся з варіантами його застосування.
Яскравий приклад сторітелінгу — перший сезон серіалу «Велика маленька брехня» та фільм «Мене звуть Кхан», у яких глядач спочатку бачить кульмінацію, а потім знайомиться з історією.
Дуже ефективно сторілінгом скористалася сімейна компанія GNP, яка займається виробництвом м’яса птиці. На честь виходу на пенсію гендиректора Майка Хельгесона було створено пам’ятний буклет. У ньому розповідалася історія підприємства від основи до наших днів. Щоб зацікавити широку аудиторію, у буклеті було викладено цікаві факти з архіву, цитувалися слова М. Хелгесона, його батька, сина та безлічі колишніх співробітників.