Що таке домен та як його вибрати

Технології

Домен – це онлайн-адреса сайту, місце його розміщення в інтернеті. З технічної позиції доменна адреса – запис у базі даних. Коли користувач вказує в пошуковому рядку доменне ім’я, комп’ютер розуміє, який сайт потрібно показати і за якою адресою надіслати запит.

Навіщо потрібні доменні імена

Будь-який сайт – це набір веб-сторінок, які містять контент (тексти, зображення, файли та інші відомості). Сторінки разом із усім вмістом зберігаються на веб-сервері – реальному комп’ютері. Ім’я домену — адреса розміщення цих сторінок. Коли ви вбиваєте в пошуковий рядок домен, браузер розуміє, де шукати сервер. 
Раніше адреси сайтів зазначали цифрами. Щоб знайти сайт, користувач вводив IP-адресу – комбінацію з чотирьох чисел, розділених точками. Але якщо комп’ютер може запам’ятати будь-яку кількість числових комбінацій, то людям складно пам’ятати кілька сотень IP-адрес. Тож цифри замінили на текстові імена.

 

Порівняйте, яку адресу вам буде зручніше запам’ятати:

172.67.163.185

або

smartik.kiev.ua

Це дві однакові адреси. Але одна записана як IP-адреса, а інша — як текстовий домен.

Завдання доменного імені – спростити запам’ятовування адреси сайту. Саме тому в якості домену переважно вибирати коротке слово або словосполучення, що запам’ятовується. 

Домен також застосовують: 

  • Для налаштування пошти. Наприклад, ви придбали адресу company.com. Якщо налаштувати корпоративну пошту, користувачі матимуть змогу писати вам на email [email protected]. З цієї пошти можна надсилати масові листи через сервіс email-розсилок . 
  • Для паркінгу. Наприклад, ви почали розробку сайту, але побоюєтеся, що потрібну адресу хтось займе раніше. Придбайте домен, а потім розмістіть на ньому банер із повідомленням про швидке запуск ресурсу.
  • Для переадресації. Вона допомагає надсилати відвідувачів на інший сайт або сторінку. Наприклад, після редизайну домен сайту змінився. Щоб не втрачати відвідувачів, налаштовують переадресацію, коли користувач вказує адресу старого сайту, браузер автоматично відкриває новий сайт. 

З чого складається доменне ім’я

Домен складається мінімум із двох рівнів або частин, відокремлених один від одного крапками. Розташовані домени з ієрархії праворуч наліво: третього рівня, другого рівня, першого рівня. Ієрархічний порядок дозволяє браузеру оперативно визначити шуканий сервер та відповідний запит сайт. Завдяки ієрархії працює DNS (система доменних імен). 

Перший рівень

Частина імені, вказана праворуч від останньої точки, – домен першого рівня, доменна зона або домен верхнього рівня (TLD). 

сайт. com

Під час реєстрації вибирають доменну зону з доступних варіантів. Докладний перелік доменів першого рівня наведено на сайті адміністрації інтернет-адрес (IANA). 

Реєстрацію доменів першого рівня контролює міжнародна організація ICANN . Вона зберігає та розподіляє загальну базу доменних імен. 

Домени першого рівня поділяють на два основні типи: 

  1. Географічні – національні домени верхнього рівня (ccTLD). Їх використовують лише дві літери з урахуванням міжнародного коду країни. Наприклад, .eu – Євросоюз, .ru – Росія, .ua – Україна. Такі домени найчастіше позначають геоприналежність сайту. Проте немає заборони застосування невідповідного розширення. Іноді для економії вибирають недороге доменне ім’я якоїсь невеликої країни. 
  2. Тематичні – загальні домени верхнього рівня (gTLD). Теоретично вони позначають тематику сайту. Наприклад, .com – комерція, .military – військовий, .gov – урядовий. Але ніхто не перевіряє, чи відповідає gTLD будь-яким критеріям. Хоча існують домени обмеженого використання. Так розширення .int застосовують лише для доменів міжнародних організацій. 

Крім першого, є домен нульового рівня – точка після доменної зони. Але ця точка ігнорується при вказанні домену в пошуковому рядку (site.com.). 

Другий рівень

Ліворуч від останньої точки — домен другого рівня, він же — основний (материнський). 

site .com

Основний домен – унікальна комбінація з літер та цифр, придумана як назва сайту. Вибраний домен другого рівня спочатку перевіряють на унікальність і потім реєструють. Другий та всі наступні рівні підвідомчі реєстратору доменів. Це організація, яка акредитована ICANN. Вона може реєструвати нові домени та продовжувати вже існуючі. 

Третій рівень

Зліва від основного домену (від передостанньої точки) розташований домен третього рівня – піддомен або субдомен. Піддомени поділяють сайт на відокремлені розділи. Наприклад, щоб відкрити блог, люди можуть ввести піддомен і одразу перейти у відповідний розділ, минаючи головну сторінку.  

blog .site.com

Піддомени роблять структуру ресурсу зрозумілішою. З ними не потрібно створювати додаткові адреси розділів на сайті. До того ж пошукові системи окремо індексують розділи — їх можна окремо просувати у видачі. 

Власник домену другого рівня має право утворювати необмежену кількість доменів третього рівня. 

Відповідно до наведеної ієрархії можна складати домени наступного рівня. Частина, розташована ліворуч від третього рівня домену, буде четвертим або субсубдоменом. 

Як вибрати

Для DNS вид домену не відіграє ролі. Що таке домен із позиції інформатики? Це будь-яка унікальна комбінація букв та цифр. 

Але обране найменування має значення аудиторії. Наприклад, адреса співзвучна з назвою компанії вселяє більше довіри користувачам – вони розуміють, що потрапили на офіційний ресурс. З доменного імені можна позначити сферу діяльності – metal-opt.ru, cleaning.ua. 

У доменне ім’я можна додати ключові слова, які відповідають контенту сайту. Це позитивно вплине на SEO та допоможе у залученні цільової аудиторії. 

Основні ознаки хорошого домену: 

  1. Короткість . Вибране ім’я має бути коротким. Так його буде простіше написати у пошуковому рядку. 
  2. Запам’ятовування . Якщо люди швидко запам’ятають адресу вашого сайту, вони можуть ввести їх у пошуку пам’яті. А ось коли користувач забув адресу і починає шукати її у браузері, він цілком може піти до конкурентів. 
  3. Асоціативність . Бажано, щоб домен відображав тематику або асоціювався з компанією. Це допомагає запам’ятати адресу. 
  4. Легкість вимови . Адреса домену має бути зручно повідомити в усній розмові або по телефону. 
  5. Відсутність «складних» букв . Деяким російським буквам при транслітерації відповідає кілька літер латинського алфавіту чи одну й ту саму літеру можна транслітерувати по-різному. Наприклад – російська “ф” може виглядати як “f” або “ph”, а російську “і” можна написати як “i” або “y”. Намагайтеся уникати таких символів. 

Також при виборі доменного імені необхідно враховувати обмеження щодо написання. Залежно від доменних зон вимоги можуть відрізнятися, але загальні правила такі: 

  • загальна довжина варіюється від 2 до 63 символів; 
  • як проміжні символи можна використовувати латиницю, цифри, дефіс; 
  • назва не починається з дефісу; 
  • великі та малі літери рівнозначні; 
  • при реєстрації у зоні .рф чи .рус застосовують кирилицю. 

Що перевірити перед реєстрацією

У будь-якого реєстратора домену передбачена розширена перевірка вибраних назв через Whois-сервіс, який показує основні відомості про доменне ім’я (вільний домен або зайнятий хто адміністратор і реєстратор, який період реєстрації). Зареєструвати доменне ім’я можна, якщо його не зайняв інший власник. 

Можна безкоштовно використовувати Whois-сервіс для пошуку вільних доменів. Наприклад, перевіримо у реєстратора REG.RU адресу vk.com.

Перевірка через whois-сервіс

Вкажемо в пошуковому рядку адресу та натисніть «Перевірити». Через кілька секунд побачимо відповідь системи – Домен зайнятий.

Перевірка адреси vk.com

Нижче можна переглянути основну інформацію про дату та місце реєстрації, реєстратора, адміністратора та їх контактні дані. Ця інформація може стати в нагоді, якщо ви захочете поскаржитися реєстратору на неправомірне використання домену або обговорити з адміністратором можливість викупу адреси.

Інформація про домен

Якщо вибраний домен вже зайнятий, можна продовжити перевірку інших варіантів, доки не знайдеться вільна адреса. 

Також Whois-сервіси дозволяють перевіряти історію обраного домену: хто був колишнім реєстратором, коли розпочалася та закінчилася попередня реєстрація. Перевірка історії домену – платна послуга.

При перевірці історії через Whois доступні різні типи запитів

Від історії обраного доменного імені залежить, чи варто його купувати чи ні. Так вік домену значущий при ранжируванні сайтів – пошукові системи вважають старі ресурси більш авторитетними і їх простіше вивести в топ пошукової видачі. 

Якщо раніше адреса потрапляла під фільтри пошукових систем, це може погано позначитися на SEO. Прийде виводити доменне ім’я з-під фільтра, що вимагатиме чимало часу та грошей. 

Ви також можете перевірити зміст старого сайту, пошукавши його у веб-архівах (наприклад, у Web-archive ). На збережених копіях веб-сторінок перегляньте контент, дизайн, тематику. Якщо доменне ім’я використовувалося для сайту сумнівного змісту або компанії з поганою репутацією, краще не купувати. 

У деяких випадках важливо, щоб вибраний домен був доступний для використання у соціальних мережах. Наприклад, ви хочете просувати бренд під назвою на всіх майданчиках. Перевірити доступність вибраної назви в соцмережах допоможе сервіс KnowEm .

Сервіс перевірки доступності доменів KnowEm

Що потрібно знати про покупку домену

Не купівля, а оренда

Реєстрацію доменів для сайтів часто називають покупкою. Але доменне ім’я не можна купити та отримати у постійне володіння. Його можна лише орендувати на термін, встановлений політикою реєстратора. 

Мінімальний термін оренди доменного імені дорівнює одному року. Наприклад, домени з розширенням .ua, .укр, .su купують на рік і щороку продовжують оренду. 

Максимальний період оренди обумовлений правилами обраної зони. Наприклад, на період до десяти років можна реєструвати домени в зонах .com, .info, .онлайн, .blog. 

Тривалість оренди та порядок продовження ви дізнаєтесь під час реєстрації. Також цю інформацію можна переглянути в базі знань реєстратора. 

Продовження оренди

Щоб продовжити використання домену після закінчення реєстрації, необхідно дотримуватися правил користування та вчасно продовжувати оренду. Зробити це можна за 30-60 днів до завершення терміну оренди. 

Якщо оренда домену закінчилася, і власник не встиг її продовжити, то має 30 днів на продовження. Цей термін може змінюватись в залежності від реєстратора. В цей час сайт та пошта на домені перестають працювати. Доменне ім’я потрапляє в перелік адрес, що звільняються, і інші користувачі можуть робити на нього ставки на аукціоні доменів. Після закінчення цих 30 днів будь-який користувач може придбати домен. 

Для доменів у міжнародних зонах передбачено додатковий період відновлення. Протягом місяця після видалення доменного адреси колишній власник має право звернутися з проханням продовжити оренду. Але вартість домену в цьому випадку буде в кілька разів вищою за початкову. 

Видалення домену

Міжнародні домени видаляють через 1-5 днів. З цього моменту домен стає доступним усім охочим. Колишній власник може спробувати зареєструвати його знову. Проте жодних переваг перед рештою претендентів він уже не має. Хто оформить домен першим, той буде новим власником. 

Як зареєструвати

Порядок купівлі домену у різних реєстраторів може трохи відрізнятися. Але зазвичай процес складається із двох етапів: 

1. Вибір доменного імені. На цьому етапі необхідно вигадати домен і перевірити його доступність у вибраній зоні. Для цього на сайті реєстратора у пошуковому рядку вказують бажаний домен та активують перевірку. Ви побачите, чи доступний або зайнятий ваш варіант. Якщо адреса вільна, можна перейти до наступного етапу.

Результати перевірки доступності домену

2.  Реєстрація вибраного варіанта. Майбутній адміністратор вказує контактні дані та сплачує рахунок. Часто реєстратори пропонують додаткові послуги – приховування персональних даних, автоподовження, SSL-сертифікат та інше.

Оформлення оренди домену

Після завершення реєстрації відкривається доступ до керування доменним ім’ям. Тепер можна обрати потрібний хостинг і прив’язати до нього домен. Іноді реєстратори надають хостинг для сайтів. 

Хостинг сайтів – це послуга оренди дискового простору на сервері для зберігання файлів та даних ресурсу. Сервер – це реальний комп’ютер, що працює без перерв і забезпечує постійну доступність сайту. Хостинг підтримує роботу сервера, захищає його від шкідливих атак та забезпечує передачу вашого контенту з сервера до браузера. Якщо перенести це в реальне життя, то домен – це адреса, за якою розташований будинок, а хостинг – все, що знаходиться всередині будинку.

Відразу після придбання доменного імені ви можете прив’язати його до свого сайту, створити поштову скриньку та надсилати звичайні або націлені розсилки своїм клієнтам. Разом про те ви зобов’язані використовувати придбаний домен відразу. Його можна зберегти «про запас». За цим принципом деякі компанії скуповують однакові адреси у різних доменних зонах, щоб ними не скористалися конкуренти.

Оцініть статтю
Додати коментар